GAEC 8: Porovnání verzí

Z Encyklopedie RESTEP
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 1: Řádka 1:
 
[[Image:GAEC8.jpg|thumb|400px|GAEC8 - Kategorizace závažnosti porušení]]
 
[[Image:GAEC8.jpg|thumb|400px|GAEC8 - Kategorizace závažnosti porušení]]
== ÚVOD (PROČ JE TATO VRSTVA DŮLEŽITÁ A BYLA VYBRÁNA) ==
+
 
 +
==1. Úvod ==
 
Cílem standardu GAEC 8 je ochrana trvalých travních porostů před rozoráním.
 
Cílem standardu GAEC 8 je ochrana trvalých travních porostů před rozoráním.
  
 
Standardy dobrého zemědělského a environmentálního stavu (GAEC) zajišťují zemědělské hospodaření ve shodě s ochranou životního prostředí. Jsou definovány v nařízeních vlády jednotlivých dotačních titulů a jejich dodržování je pro zemědělce v České republice povinné od roku 2004. Hospodaření v souladu se standardy GAEC je jednou z podmínek poskytnutí plné výše přímých plateb, zvláštních podpor, některých podpor z osy II programu rozvoje venkova a některých podpor společné organizace trhu s vínem. Standardy GAEC individuálně definují členské země Evropské unie na základě rámce stanoveného v příloze č. III nařízení Rady (ES) č. 73/2009, jež obsahuje 5 tematických okruhů (eroze půdy, organické složky půdy, struktura půdy, minimální úroveň péče, ochrana vody a hospodaření s ní). V České republice se uplatňuje 11 standardů GAEC.
 
Standardy dobrého zemědělského a environmentálního stavu (GAEC) zajišťují zemědělské hospodaření ve shodě s ochranou životního prostředí. Jsou definovány v nařízeních vlády jednotlivých dotačních titulů a jejich dodržování je pro zemědělce v České republice povinné od roku 2004. Hospodaření v souladu se standardy GAEC je jednou z podmínek poskytnutí plné výše přímých plateb, zvláštních podpor, některých podpor z osy II programu rozvoje venkova a některých podpor společné organizace trhu s vínem. Standardy GAEC individuálně definují členské země Evropské unie na základě rámce stanoveného v příloze č. III nařízení Rady (ES) č. 73/2009, jež obsahuje 5 tematických okruhů (eroze půdy, organické složky půdy, struktura půdy, minimální úroveň péče, ochrana vody a hospodaření s ní). V České republice se uplatňuje 11 standardů GAEC.
  
== POPIS VRSTVY (CO OBSAHUJE, K ČEMU SLOUŽÍ, CO Z NÍ LZE VYČÍST) ==
+
==2. Popis vrstvy ==  
  
 
Tento standard řeší problematiku ochrany trvalých travních porostů z důvodu jejich ochranné funkce proti vodní a větrné erozi půdy, příznivého ovlivnění množství a kvality povrchové a podzimní vody, napomáhání zadržování srážek a zpomalení jejich odtoku, akumulace půdní organické hmoty a ochrany biodiverzity.
 
Tento standard řeší problematiku ochrany trvalých travních porostů z důvodu jejich ochranné funkce proti vodní a větrné erozi půdy, příznivého ovlivnění množství a kvality povrchové a podzimní vody, napomáhání zadržování srážek a zpomalení jejich odtoku, akumulace půdní organické hmoty a ochrany biodiverzity.
Řádka 11: Řádka 12:
 
Standard definuje zákaz rozorání trvalých travních porostů a stanovuje závažnost porušení tohoto standardu.
 
Standard definuje zákaz rozorání trvalých travních porostů a stanovuje závažnost porušení tohoto standardu.
  
== POUŽITÁ DATA (JAKÁ DATA, ODKUD, VYPOVÍDACÍ SCHOPNOST) ==
+
==3. Použitá data ==  
  
 
Aktuální data vycházejí z databáze Bonitovaných půdně ekologických jednotek (BPEJ), které jsou k dispozici na VÚMOP, v.v.i..
 
Aktuální data vycházejí z databáze Bonitovaných půdně ekologických jednotek (BPEJ), které jsou k dispozici na VÚMOP, v.v.i..
  
== METODIKA (JAK SE S DATY PRACOVALO, PŘEPOČTY, PROPOJENI, VÝSLEDNÁ STRUKTURA) ==
+
==4. Metodika ==
  
 
Vymezení míry porušení standardu vychází ze stanovení závažnosti porušení, které byla ohodnocena na základě příslušnost k hlavní půdní jednotce (HPJ) a sklonitosti pozemku.
 
Vymezení míry porušení standardu vychází ze stanovení závažnosti porušení, které byla ohodnocena na základě příslušnost k hlavní půdní jednotce (HPJ) a sklonitosti pozemku.
Řádka 24: Řádka 25:
 
S HPJ s vysokou vsakovací schopností (04, 05, 13, 16, 17, 21, 22, 27, 29-32, 34, 36-38, 40, 42, 55)
 
S HPJ s vysokou vsakovací schopností (04, 05, 13, 16, 17, 21, 22, 27, 29-32, 34, 36-38, 40, 42, 55)
  
== VÝSTUPY (JEDNOTKY, STATICKÁ DATA X INTERAKTIVITA, CO UŽIVATEL ZÍSKÁ) ==
+
==5. Výstupy ==
  
 
Výsledkem je vrstva vymezující plochy s vymezením závažnosti porušení standardu GAEC 8 a statistické a grafické vyhodnocení pro vybrané územní celky.
 
Výsledkem je vrstva vymezující plochy s vymezením závažnosti porušení standardu GAEC 8 a statistické a grafické vyhodnocení pro vybrané územní celky.
  
== ÚZKÁ MÍSTA A BUDOUCNOST (CO JE MOŽNÉ ÚSKALÍ VE VRSTVĚ, JAK SE BUDE AKTUALIZOVAT, NÁROČNOST, JAK BY ŠLA ROZŠÍŘIT V BUDOUCNU) ==
+
==6. Úzká místa a budoucnost ==
  
 
Aktuální nastavení limitů a doporučeného hospodaření vychází z implementace legislativy Evropské unie do právního řádu České republiky. Nastavení standardů je v kompetenci MZe ČR a vychází z doporučení odborníků na danou problematiku s přihlédnutím k ekonomickým či jiným specifickým možnostem zemědělcům hospodařícím v ČR. Při změně legislativy či jiných aspektů dojde k aktualizaci vrstvy.
 
Aktuální nastavení limitů a doporučeného hospodaření vychází z implementace legislativy Evropské unie do právního řádu České republiky. Nastavení standardů je v kompetenci MZe ČR a vychází z doporučení odborníků na danou problematiku s přihlédnutím k ekonomickým či jiným specifickým možnostem zemědělcům hospodařícím v ČR. Při změně legislativy či jiných aspektů dojde k aktualizaci vrstvy.
 +
 +
==7. Licence a aktualizace dat ==
 +
 +
== Prezentace ==
 +
 +
== Expertní posudek ==
 +
  
 
[[Category:Předpoklady, podmínky a impulzy]]
 
[[Category:Předpoklady, podmínky a impulzy]]
 
[[Category:Ochrana půdy]]
 
[[Category:Ochrana půdy]]

Verze z 20. 8. 2014, 16:09

GAEC8 - Kategorizace závažnosti porušení

1. Úvod

Cílem standardu GAEC 8 je ochrana trvalých travních porostů před rozoráním.

Standardy dobrého zemědělského a environmentálního stavu (GAEC) zajišťují zemědělské hospodaření ve shodě s ochranou životního prostředí. Jsou definovány v nařízeních vlády jednotlivých dotačních titulů a jejich dodržování je pro zemědělce v České republice povinné od roku 2004. Hospodaření v souladu se standardy GAEC je jednou z podmínek poskytnutí plné výše přímých plateb, zvláštních podpor, některých podpor z osy II programu rozvoje venkova a některých podpor společné organizace trhu s vínem. Standardy GAEC individuálně definují členské země Evropské unie na základě rámce stanoveného v příloze č. III nařízení Rady (ES) č. 73/2009, jež obsahuje 5 tematických okruhů (eroze půdy, organické složky půdy, struktura půdy, minimální úroveň péče, ochrana vody a hospodaření s ní). V České republice se uplatňuje 11 standardů GAEC.

2. Popis vrstvy

Tento standard řeší problematiku ochrany trvalých travních porostů z důvodu jejich ochranné funkce proti vodní a větrné erozi půdy, příznivého ovlivnění množství a kvality povrchové a podzimní vody, napomáhání zadržování srážek a zpomalení jejich odtoku, akumulace půdní organické hmoty a ochrany biodiverzity.

Standard definuje zákaz rozorání trvalých travních porostů a stanovuje závažnost porušení tohoto standardu.

3. Použitá data

Aktuální data vycházejí z databáze Bonitovaných půdně ekologických jednotek (BPEJ), které jsou k dispozici na VÚMOP, v.v.i..

4. Metodika

Vymezení míry porušení standardu vychází ze stanovení závažnosti porušení, které byla ohodnocena na základě příslušnost k hlavní půdní jednotce (HPJ) a sklonitosti pozemku.

Porušení tohoto standardu je vyhodnoceno jako závažné, pokud k němu došlo na pozemcích:

Se sklonitostí nad 7° S HPJ s vysokou vsakovací schopností (04, 05, 13, 16, 17, 21, 22, 27, 29-32, 34, 36-38, 40, 42, 55)

5. Výstupy

Výsledkem je vrstva vymezující plochy s vymezením závažnosti porušení standardu GAEC 8 a statistické a grafické vyhodnocení pro vybrané územní celky.

6. Úzká místa a budoucnost

Aktuální nastavení limitů a doporučeného hospodaření vychází z implementace legislativy Evropské unie do právního řádu České republiky. Nastavení standardů je v kompetenci MZe ČR a vychází z doporučení odborníků na danou problematiku s přihlédnutím k ekonomickým či jiným specifickým možnostem zemědělcům hospodařícím v ČR. Při změně legislativy či jiných aspektů dojde k aktualizaci vrstvy.

7. Licence a aktualizace dat

Prezentace

Expertní posudek