Logistika: Porovnání verzí

Z Encyklopedie RESTEP
Přejít na: navigace, hledání
(Expertní posudek)
m
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 1 uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
==1. Úvod ==
+
==Úvod ==
 
+
 
Vrstva logistiky byla vybrána jako jedna z hlavních podpůrných vrstev pro analýzu dostupnosti obnovitelných energetických zdrojů. V kombinaci s ostatními vrstvami vytváří komplexní informaci pro koncového uživatele. Zahrnuje především silniční a dálniční síť, železniční síť a vodní cesty.
 
Vrstva logistiky byla vybrána jako jedna z hlavních podpůrných vrstev pro analýzu dostupnosti obnovitelných energetických zdrojů. V kombinaci s ostatními vrstvami vytváří komplexní informaci pro koncového uživatele. Zahrnuje především silniční a dálniční síť, železniční síť a vodní cesty.
  
==2. Popis vrstvy ==
 
  
Vrstva obsahuje 3 základní druhy pozemní dopravy v České republice. Jedná se o silniční, železniční a vodní dopravu. Doprava letecká není ve vrstvě zahrnuta z ekonomického hlediska, jelikož se počítá v případě přepravy energetických statků s přepravou na co nejkratší vzdálenosti. Důležitým ukazatelem pro využívání dopravní sítě je její hustota v lokalitě. Myšleno je tím hustota dopravní sítě na km2. Dále vrstva obsahuje statistické údaje o délce místních komunikací, které jsou pod správou jednotlivých obcí.
+
==Popis vrstvy ==
 +
Vrstva obsahuje 3 základní druhy pozemní dopravy v České republice. Jedná se o silniční, železniční a vodní dopravu. Doprava letecká není ve vrstvě zahrnuta z ekonomického hlediska, jelikož se počítá v případě přepravy energetických statků s přepravou na co nejkratší vzdálenosti. Důležitým ukazatelem pro využívání dopravní sítě je její hustota v lokalitě. Myšleno je tím hustota dopravní sítě na km<sup>2</sup>. Dále vrstva obsahuje statistické údaje o délce místních komunikací, které jsou pod správou jednotlivých obcí.
  
==3. Použitá data ==
 
  
Základem této vrstvy je digitální grafický model ČR ZABAGED od ČÚZK. Tento model přesným zobrazením geografické reality a odpovídá přesnosti základní mapy ČR v měřítku 1:10 000 (ZM 10). Mezi jinými geografickými objekty je v ZABAGED zobrazena silniční, železniční a lodní dopravní infrastruktura s vektorovým polohopisem a příslušnými popisnými a kvalitativními atributy. V informačním systému RESTEP byla implementována také data od ČSÚ týkající se délky a hustoty dálnic, rychlostních komunikací, silnic I., II. a III. třídy podle jednotlivých okresů.<br />
+
==Použitá data ==
 +
Základem této vrstvy je digitální grafický model ČR ZABAGED od ČÚZK. Tento model přesným zobrazením geografické reality a odpovídá přesnosti základní mapy ČR v měřítku 1 : 10 000 (ZM 10). Mezi jinými geografickými objekty je v ZABAGED zobrazena silniční, železniční a lodní dopravní infrastruktura s vektorovým polohopisem a příslušnými popisnými a kvalitativními atributy. V informačním systému RESTEP byla implementována také data od ČSÚ týkající se délky a hustoty dálnic, rychlostních komunikací, silnic I., II. a III. třídy podle jednotlivých okresů.<br />
  
  
'''Dálnice  a rychlostní silnice''' (pozemní komunikace kategorie D a R) jsou komunikace s omezeným přístupem – přístup je omezen jen na silniční motorová vozidla, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší, než stanoví zvláštní předpis. Určena jsou pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly. Mají směrově oddělené jízdní pásy, bezúrovňová křížení, oddělení místa pro vjezd a výjezd. Šířka koruny vozovky je od 27,5, u čtyřproudových dálnic až po 34 m, u šestiproudových. Návrhová rychlost je od 120 km/hod. k 80 km/hod. v horském terénu. Nejvyšší přípustný podélný sklon je 3 až 4,, poloměry směrových oblouků v rozsahu 1 250 až po 500 m v závislosti na návrhové rychlosti.
+
*'''Dálnice  a rychlostní silnice''' (pozemní komunikace kategorie D a R) jsou komunikace s omezeným přístupem – přístup je omezen jen na silniční motorová vozidla, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší, než stanoví zvláštní předpis. Určena jsou pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly. Mají směrově oddělené jízdní pásy, bezúrovňová křížení, oddělení místa pro vjezd a výjezd. Šířka koruny vozovky je od 27,5, u čtyřproudových dálnic až po 34 m, u šestiproudových. Návrhová rychlost je od 120 km/h k 80 km/h v horském terénu. Nejvyšší přípustný podélný sklon je 3 až 4,5 °, poloměry směrových oblouků v rozsahu 1 250 až po 500 m v závislosti na návrhové rychlosti.
Rychlostní silnice mají technické parametry a omezení přístupnosti jako dálnice. Menší rozdíly jsou pouze u poloměru směrového oblouku, který oproti dálnici může být přibližně o čtvrtinu nižší – ovšem při nižších návrhových rychlostech.
+
  
'''Silnice I. třídy''' jsou určeny pro dálkovou a mezinárodní dopravu. Mohou být vystavěny jako rychlostní silnice a potom je jejich přístupnost omezena podobně jako u dálnic. Mají šířku koruny vozovky 9,5 až 24,5  (čtyřproudové), návrhová rychlost v rozsahu 70 až 100 km/hod.<br />
+
Rychlostní silnice (silnice pro motorová vozidla) mají technické parametry a omezení přístupnosti jako dálnice. Menší rozdíly jsou pouze u poloměru směrového oblouku, který oproti dálnici může být přibližně o čtvrtinu nižší – ovšem při nižších návrhových rychlostech.
  
 +
*'''Silnice I. třídy''' jsou určeny pro dálkovou a mezinárodní dopravu. Mohou být vystavěny jako rychlostní silnice a potom je jejich přístupnost omezena podobně jako u dálnic. Mají šířku koruny vozovky 9,5 až 24,5  (čtyřproudové), návrhová rychlost v rozsahu 70 až 100 km/h.
  
'''Silnice II. třídy''', určené pro dopravu mezi okresy, se šířkou koruny vozovky 7,5 až 9,5 m mají návrhovou rychlost od 50 do 80 km/hod.<br />
+
*'''Silnice II. třídy''', určené pro dopravu mezi okresy, se šířkou koruny vozovky 7,5 až 9,5 m mají návrhovou rychlost od 50 do 80 km/hod.
 
+
 
+
'''Silnice III. třídy''' jsou určeny ke vzájemnému spojení obcí, nebo jejich napojení na ostatní komunikace. Šířka koruny vozovky těchto silnic je v intervalu 4 až 7,5 m, návrhová rychlost 30 až 70 km/hod.<br />
+
  
 +
*'''Silnice III. třídy''' jsou určeny ke vzájemnému spojení obcí, nebo jejich napojení na ostatní komunikace. Šířka koruny vozovky těchto silnic je v intervalu 4 až 7,5 m, návrhová rychlost 30 až 70 km/h.
  
 
Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát. Vlastnické právo vykonává ze zákona Ministerstvo dopravy prostřednictvím pověřené organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR. Vlastníkem silnic II. a III. třídy je příslušný kraj. Správou místních komunikací jsou dále pověřené obce. Délka místních komunikací je prezentována ve 4 třídách A, B, C, a D.
 
Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát. Vlastnické právo vykonává ze zákona Ministerstvo dopravy prostřednictvím pověřené organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR. Vlastníkem silnic II. a III. třídy je příslušný kraj. Správou místních komunikací jsou dále pověřené obce. Délka místních komunikací je prezentována ve 4 třídách A, B, C, a D.
  
A … rychlostní komunikace (I. třída)<br />
+
* A … rychlostní komunikace (I. třída)
 +
* B … sběrné komunikace (II. třída)
 +
* C … městské třídy a obslužné komunikace (III. třída)
 +
* D … zklidněné komunikace, cyklistické stezky a stezky pro pěší (IV. třída)
  
B … sběrné komunikace (II. třída)<br />
 
  
C … městské třídy a obslužné komunikace (III. třída)<br />
+
*'''Místní komunikace I. třídy''', kterou je zejména rychlostní místní komunikace, podle prováděcí vyhlášky též dopravně nejvýznamnější sběrné komunikace ve městech.
 +
*'''Místní komunikace II. třídy''', kterou je dopravně významná sběrná komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí, která spojuje části měst navzájem nebo napojuje město nebo jeho část na pozemní komunikaci vyšší třídy nebo kategorie.
 +
*'''Místní komunikace III. třídy''', kterou je obslužná komunikace ve městě nebo jiné obci běžně přístupná provozu motorových vozidel a umožňující přímou dopravní obsluhu jednotlivých objektů.
 +
*'''Místní komunikace IV. třídy''', kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz, například samostatné chodníky, stezky pro pěší, cyklistické stezky, cesty v chatových oblastech, podchody, lávky, schody, pěšiny, zklidněné komunikace, pěší zóny apod.
  
D … zklidněné komunikace, cyklistické stezky a stezky pro pěší (IV. třída)<br />
 
 
 
'''místní komunikace I. třídy''', kterou je zejména rychlostní místní komunikace, podle prováděcí vyhlášky též dopravně nejvýznamnější sběrné komunikace ve městech<br />
 
 
'''místní komunikace II. třídy''', kterou je dopravně významná sběrná komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí, která spojuje části měst navzájem nebo napojuje město nebo jeho část na pozemní komunikaci vyšší třídy nebo kategorie<br />
 
 
'''místní komunikace III. třídy''', kterou je obslužná komunikace ve městě nebo jiné obci běžně přístupná provozu motorových vozidel a umožňující přímou dopravní obsluhu jednotlivých objektů<br />
 
 
'''místní komunikace IV. třídy''', kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz, například samostatné chodníky, stezky pro pěší, cyklistické stezky, cesty v chatových oblastech, podchody, lávky, schody, pěšiny, zklidněné komunikace, pěší zóny apod.<br />
 
 
==4. Metodika ==
 
  
 +
==Metodika ==
 
Data byla připravena pro zpracování statistik a zprostředkování uživateli.
 
Data byla připravena pro zpracování statistik a zprostředkování uživateli.
  
==5. Výstupy ==
 
  
 +
==Výstupy ==
 
Uživatel získá přehlednou informaci o hustotě a dostupnosti dopravní sítě. To uživateli umožní optimalizovat transport a zajistit plánování logistiky pro OZE v daném regionu.
 
Uživatel získá přehlednou informaci o hustotě a dostupnosti dopravní sítě. To uživateli umožní optimalizovat transport a zajistit plánování logistiky pro OZE v daném regionu.
  
==6. Úzká místa a budoucnost ==
 
  
 +
==Úzká místa a budoucnost ==
 
Cílem do budoucna se jeví postupné poskytování podrobnějších informací o dopravní síti a implementací nejen geografické báze dat ZABAGED. Cíleně jsou tím myšleny například lesní a polní cesty, které mají význam především na lokální úrovni.
 
Cílem do budoucna se jeví postupné poskytování podrobnějších informací o dopravní síti a implementací nejen geografické báze dat ZABAGED. Cíleně jsou tím myšleny například lesní a polní cesty, které mají význam především na lokální úrovni.
  
==7. Licence a aktualizace dat ==
+
 
 +
==Licence a aktualizace dat ==
 +
 
  
 
== Prezentace ==
 
== Prezentace ==
 
Prezentace představuje vrstvu '''logistika''' jednodušší formou doplněnou o obrazový doprovod.<br />
 
Prezentace představuje vrstvu '''logistika''' jednodušší formou doplněnou o obrazový doprovod.<br />
  
== Expertní popis ==
 
  
 +
== Expertní popis ==
 
Pro vrstvu '''logistika''' představuje expertní popis detailní obecnou charakteristiku této vrstvy.<br />
 
Pro vrstvu '''logistika''' představuje expertní popis detailní obecnou charakteristiku této vrstvy.<br />
 +
 +
[[Category:Fakta a specifikace regionu]]

Aktuální verze z 29. 9. 2014, 15:53

Úvod

Vrstva logistiky byla vybrána jako jedna z hlavních podpůrných vrstev pro analýzu dostupnosti obnovitelných energetických zdrojů. V kombinaci s ostatními vrstvami vytváří komplexní informaci pro koncového uživatele. Zahrnuje především silniční a dálniční síť, železniční síť a vodní cesty.


Popis vrstvy

Vrstva obsahuje 3 základní druhy pozemní dopravy v České republice. Jedná se o silniční, železniční a vodní dopravu. Doprava letecká není ve vrstvě zahrnuta z ekonomického hlediska, jelikož se počítá v případě přepravy energetických statků s přepravou na co nejkratší vzdálenosti. Důležitým ukazatelem pro využívání dopravní sítě je její hustota v lokalitě. Myšleno je tím hustota dopravní sítě na km2. Dále vrstva obsahuje statistické údaje o délce místních komunikací, které jsou pod správou jednotlivých obcí.


Použitá data

Základem této vrstvy je digitální grafický model ČR ZABAGED od ČÚZK. Tento model přesným zobrazením geografické reality a odpovídá přesnosti základní mapy ČR v měřítku 1 : 10 000 (ZM 10). Mezi jinými geografickými objekty je v ZABAGED zobrazena silniční, železniční a lodní dopravní infrastruktura s vektorovým polohopisem a příslušnými popisnými a kvalitativními atributy. V informačním systému RESTEP byla implementována také data od ČSÚ týkající se délky a hustoty dálnic, rychlostních komunikací, silnic I., II. a III. třídy podle jednotlivých okresů.


  • Dálnice a rychlostní silnice (pozemní komunikace kategorie D a R) jsou komunikace s omezeným přístupem – přístup je omezen jen na silniční motorová vozidla, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší, než stanoví zvláštní předpis. Určena jsou pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly. Mají směrově oddělené jízdní pásy, bezúrovňová křížení, oddělení místa pro vjezd a výjezd. Šířka koruny vozovky je od 27,5, u čtyřproudových dálnic až po 34 m, u šestiproudových. Návrhová rychlost je od 120 km/h k 80 km/h v horském terénu. Nejvyšší přípustný podélný sklon je 3 až 4,5 °, poloměry směrových oblouků v rozsahu 1 250 až po 500 m v závislosti na návrhové rychlosti.

Rychlostní silnice (silnice pro motorová vozidla) mají technické parametry a omezení přístupnosti jako dálnice. Menší rozdíly jsou pouze u poloměru směrového oblouku, který oproti dálnici může být přibližně o čtvrtinu nižší – ovšem při nižších návrhových rychlostech.

  • Silnice I. třídy jsou určeny pro dálkovou a mezinárodní dopravu. Mohou být vystavěny jako rychlostní silnice a potom je jejich přístupnost omezena podobně jako u dálnic. Mají šířku koruny vozovky 9,5 až 24,5 (čtyřproudové), návrhová rychlost v rozsahu 70 až 100 km/h.
  • Silnice II. třídy, určené pro dopravu mezi okresy, se šířkou koruny vozovky 7,5 až 9,5 m mají návrhovou rychlost od 50 do 80 km/hod.
  • Silnice III. třídy jsou určeny ke vzájemnému spojení obcí, nebo jejich napojení na ostatní komunikace. Šířka koruny vozovky těchto silnic je v intervalu 4 až 7,5 m, návrhová rychlost 30 až 70 km/h.

Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát. Vlastnické právo vykonává ze zákona Ministerstvo dopravy prostřednictvím pověřené organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR. Vlastníkem silnic II. a III. třídy je příslušný kraj. Správou místních komunikací jsou dále pověřené obce. Délka místních komunikací je prezentována ve 4 třídách A, B, C, a D.

  • A … rychlostní komunikace (I. třída)
  • B … sběrné komunikace (II. třída)
  • C … městské třídy a obslužné komunikace (III. třída)
  • D … zklidněné komunikace, cyklistické stezky a stezky pro pěší (IV. třída)


  • Místní komunikace I. třídy, kterou je zejména rychlostní místní komunikace, podle prováděcí vyhlášky též dopravně nejvýznamnější sběrné komunikace ve městech.
  • Místní komunikace II. třídy, kterou je dopravně významná sběrná komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí, která spojuje části měst navzájem nebo napojuje město nebo jeho část na pozemní komunikaci vyšší třídy nebo kategorie.
  • Místní komunikace III. třídy, kterou je obslužná komunikace ve městě nebo jiné obci běžně přístupná provozu motorových vozidel a umožňující přímou dopravní obsluhu jednotlivých objektů.
  • Místní komunikace IV. třídy, kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz, například samostatné chodníky, stezky pro pěší, cyklistické stezky, cesty v chatových oblastech, podchody, lávky, schody, pěšiny, zklidněné komunikace, pěší zóny apod.


Metodika

Data byla připravena pro zpracování statistik a zprostředkování uživateli.


Výstupy

Uživatel získá přehlednou informaci o hustotě a dostupnosti dopravní sítě. To uživateli umožní optimalizovat transport a zajistit plánování logistiky pro OZE v daném regionu.


Úzká místa a budoucnost

Cílem do budoucna se jeví postupné poskytování podrobnějších informací o dopravní síti a implementací nejen geografické báze dat ZABAGED. Cíleně jsou tím myšleny například lesní a polní cesty, které mají význam především na lokální úrovni.


Licence a aktualizace dat

Prezentace

Prezentace představuje vrstvu logistika jednodušší formou doplněnou o obrazový doprovod.


Expertní popis

Pro vrstvu logistika představuje expertní popis detailní obecnou charakteristiku této vrstvy.